Friday, September 11, 2009

JURNAL 3 (5/7/2009-9/7/2009)
HIPERAKTIF @ MURID TERLEBIH CERGAS

MASALAH

Masalah utama yang timbul pada minggu ketiga ini adalah masalah hiperaktif. Dalam mengawal kelas dan mengawal tingkah laku murid-murid timbul juga masalah berat dan agak sukar untuk diatasi. Dalam Hal ini, kadang kala ianya berada pada tahap yang di luar jangkaan. Walaupun perancangan dan persediaan telah dilakukan, aktiviti P&P perlu ditukar mengikut kesesuaian tahap minat dan tumpuan murid-murid. Antara murid yang paling sukar untuk dikawal di dalam kelas adalah murid dari kategori Hiperaktif. Murid ini ialah Mohd Irfan bin Rozdli. Hiperaktif adalah masalah murid atau kanak-kanak yang terlalu cergas tingkahlakunya. Kadangkala murid dari kategori ini bertindak memukul dan mengeluarkan kata-kata kesat seperti babi, celaka, sial dan lain-lain lagi terhadap kawan sekelas semasa P&P dijalankan. Dengan kata sebenar dan menurut guru-guru di sekolah tempat saya pratikum, murid berkenaan mempunyai ciri-ciri kearah murid yang Hiperaktif. Murid ini sukar dikawal dan cara yang terbaik adalah dengan memujuknya. Langkah ini dibuat untuk murid ini patuh melakukan aktiviti pengajaran guru. Akan tetapi, ianya berkesan untuk jangkamasa yang singkat sahaja.

ANALISIS MASALAH

Murid ini merupakan murid yang mempunyai masalah Hiperaktif. Banyak perkara yang boleh menjadi penyebab kepada masalah ini. Berdasarkan kepada pemerhatian saya, murid ini banyak terpengaruh kepada persekitaran di rumah, mungkin murid ini belajar kata-kata kesat dari rakan-rakan. Sebelum mengambil langkah seterusnya, saya perlu melihat dan mengkaji sedikit tentang ciri-ciri keaktifan kanak-kanak.
KEAKTIFAN (HIPERAKTIF)

Hiperaktif dipercayai berpunca daripada ganguan mekanisme sisitem saraf pusat. Walaupun faktor genatik, infeksi atau kerosakan pada otak sering dikaitkan sebagai punca penyakit ini, faktor-faktor seperti masalah di rumah, toksin (keracunan), kekurangan zat makanan dan alahan kepada makanan dan bahan kimia mungkin lebih berpengaruh lagi. Antara ciri-ciri hiperaktif yang terdapat pada kanak-kanak hiper atau ADD (Attention Deficit Disorder) adalah:

1. Tidak dapat menumpukan perhatian pada sesuatu
2. Tidak suka dibelai
3. Menghentak-hentak kepala atau marah tidak menentu
4. Gopoh
5. Tidak suka duduk diam
6. Agresif
7. Suka menjerit
8. Resah
9. Kurang tidur/ sukar untuk tidur

CADANGAN

1. Menyediakan tempat pembelajaran yang sesuai, dimana kanak-kanak mudah untuk memotivasikan diri mereka sendiri.
2. Beri kerja rumah yang sedikit
3. Sediakan aktiviti permainan seperti puzzle sebelum dan semasa pengajaran
4. Sediakan tugasan yang pelbagai, contoh mewarna gambar.
5. Tanyakan soalan berkenaan latihan semasa murid membuat latihan.
6. Sentiasa bersabar dan teguh
7. Ganjaran token
8. Tidak diberi ganjaran sekiranya kerja tidak siap.


TEMPOH PENYELESAIAN
5/7/2009 hingga 19/7/2009 ( 2 minggu)

TINDAKAN SUSULAN
Saya yakin sekiranya semua usaha-usaha yang dicadangkan di atas diaplikasikan dan diambil perhatian oleh semua pihak, masalah ini dapat diatasi dengan segera. Murid hiperaktif ini perlukan satu langkah penyelesaian yang betul dan berkesan. Saya akan kemukakan cadangan kepada pihak sekolah bahawa membawa murid ini untuk mengesahkan masalah hiperaktif tersebut kepada doktor perubatan. Pihak ibubapa murid juga akan saya maklumkan untuk membantu guru menyelesaikan masalah.

KESIMPULAN
Perbincangan dan langakah awal yang diambil akan menyelamatkan murid yang bermasalah seperti ini tidak ketinggalan dan ditutup peluangnya untuk turut sama belajar seperti murid normal yang lain. Sesungguhnya semua pihak harus mengambil langkah penyelesaian bersama bagi menjaga kebajikan murid ini.

No comments:

Post a Comment